Periodiek leggen wij een actuele stelling voor aan het ‘Panel van 1.000 Hilversummers’. Het panel waarmee PvdA Hilversum haar inwoners een stem wil geven in de lokale politiek. Ook deze maand zijn wij weer erg benieuwd naar uw mening.

Een nieuwe kijk op zorg in Hilversum

Per 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor verschillende zorgtaken, zoals de WMO en AWBZ. In Hilversum is er één loket ingericht om een aanvraag te kunnen doen om gebruik te maken van een regeling, Het Sociaal Plein. De overheveling van zorgtaken naar gemeenten was een forse operatie. Ook voor Hilversum. De keuze om dit in eerste instantie centraal in te richten en te zorgen dat de taken uitgevoerd worden is dan ook begrijpelijk. In 2017 wordt de discussie echter gestart hoe de zorg nu daadwerkelijk vorm moet worden gegeven in Hilversum.

Dit breng ons bij de stelling van de maand:

PvdA Hilversum maakt zich zorgen of iedereen met een zorg- of hulpvraag wel voldoende bediend wordt vanuit één loket. De bekendheid met wat het Sociaal Plein voor iemand kan betekenen, de bereikbaarheid voor mensen met een beperking, maar ook de mogelijkheid voor het Sociaal Plein zelf om actief een zorgvraag te signaleren. Des te meer nu langzaam maar zeker de rol van welzijnsorganisaties zoals Versa wordt afgebouwd en er nog meer eigen verantwoordelijkheid van de inwoners zelf wordt verwacht. Daarom vraagt PvdA Hilversum zich af of het niet beter is om loketten in de wijk te organiseren.

Doe ook mee aan de discussie

Is één loket voldoende naar uw mening? Of moet er toch meer gedaan worden om te zorgen dat iedereen goed met zijn vraag terecht kan? En wat zouden redenen zijn om dit wel wel/niet zo te doen? U kunt stemmen t/m 31 januari. Wij zijn benieuwd naar uw mening.

6 Comments, RSS

  • Tempelaars Corina

    says on:
    28 januari 2017 at 00:08

    Het is nu heel slecht geregeld kan ik u uit eigen ervaring zeggen. Zelf ben ik sinds oktober 2015 ernstig ziek. En heb in oktober/november 2016 de WMO ingeschakeld voor een aantal aanpassingen in de badkamer en het toilet. Je maakt dan een afspraak en er komt iemand bij je thuis, een aller aardigste dame die verstand heeft van zorg. Zij zou de aanvraag bespreken en met een week contact opnemen. Helaas na een maand nog niets gehoord, dan denk je nog ivm drukte dus geduldig wachten. Uiteindelijk toch gebeld en dan krijg je te horen dat de dame in kwestie niet meer werkzaam is bij de wmo. En ze gingen even kijken naar de aanvraag. Ja sorry mw maar die wordt afgewezen!!!! Op grond waarvan vraag je dan nog vriendelijk en daar krijg je dan geen antwoord op. Hoe ziek moet je zijn om hulp te krijgen?
    Hoe kan een ambtenaar beslissen over de regie van het leven van een patiënt?!!! Dit gaat volledig de verkeerde kant op.
    Je moet dichter bij de mens komen en per wijk bij een loket terecht kunnen. Dan wordt het ook persoonlijker, dat is nu zeker niet het geval

  • Monique Born

    says on:
    28 januari 2017 at 10:35

    Zelfs mensen met een goed verstand en niet ziek, komen vaak niet uit de regelgeving.
    Hoe dichter bij de mens hoe effectiever, lijkt mij.
    Het gaat er toch om, om de zorg bij de mensen te krijgen en niet om het zo ingewikkeld mogelijk te maken dat ze de weg niet kunnen vinden!!!
    Iedereen wil graag gehoord worden als er vervelende ziektes optreden. Dan moet je geen tijd hoeven te stoppen in moeilijke regelgeving, maar daadwerkelijk geholpen worden.

  • Wim Klaassen

    says on:
    28 januari 2017 at 12:09

    Besteed zo weinig mogelijk geld aan kantoren en loketten en zo veel mogelijk aan echte hulp.
    Het Sociaal Plein zal met OV voor meer mensen makkelijk bereikbaar zijn, dan een kantoortje in een woonwijk met beperkte openingsuren.
    In een groter kantoor is meer expertise ter plekke aanwezig.

  • André van der Water

    says on:
    28 januari 2017 at 14:51

    Goedemiddag,
    Een lange tijd had ik een vaste huishoudelijke hulp van een zorgverlener. Ze moest helaas mee ophouden. Sinds die tijd krijg ik steeds huishoudelijke hulp die voldoen aan mijn zorgplan. Als er in de toekomst huishoudelijke hulp via mijn wijk, dan wil ik iemand hebben die in de zorg gewerkt heeft, ervaring in de huishouden of opgeleid voor huishoudelijke zorg. Diegene werkt voor mensen met een beperking en niet alleen voor het geld.

  • Paulien van Hessen

    says on:
    28 januari 2017 at 21:39

    Ik zou willen voorstellen dat de gemeente gaat experimenteren met spreekuren in / bij Hilversumse gezondheidscentra / huisartspraktijken. Daar kan dan laagdrempelig een eerste intake plaatsvinden, zodat mensen niet direct verdwalen in de bureaucratie. Vervolgens kan de intaker de cliënt verder begeleiden naar het juiste loket.
    Huisartspraktijken zijn bekende locaties, iedereen heeft een huisarts, en een huisarts kan dan ook zelf patiënten makkelijk doorgeleiden naar mogelijke WMO-ondersteuning.

  • Elisabeth Goedhart

    says on:
    5 februari 2017 at 17:29

    Ik heb gestemd maar wil graag een toelichting geven. Ik heb neutraal gestemd omdat het me prima lijkt om de loketvoorziening centraal te houden, maar voor sommige groepen bewoners en wijken is dat misschien toch te ver weg, waardoor je hen niet bereikt. Daarom zou je steunpunten kunnen inrichten met spreekuur in de wijk. Bijvoorbeeld bij de huisartsencentra of winkelcentra. In Kerkelanden en in de Meent en op de Gijsbrecht voor Zuid. Is dat een idee?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*